Wyruszamy na zakupy – wiemy doskonale co chcemy kupić, znajdujemy wszystkie niezbędne przedmioty, ruszamy ochoczo do kasy i …spotykamy się ze ścianą. Nasza karta nie chce “przejść” przez terminal płatniczy, a kasjerka informuje o zablokowanych środkach. Najpierw przychodzi złość, ale pozostaje potem pytanie – co zrobić w takiej sytuacji i czy w ogóle jesteśmy w stanie zażegnać problem w sposób natychmiastowy, nie wychodząc jeszcze ze sklepu? No i najważniejsze, dlaczego w ogóle dochodzi do takich sytuacji i czy jesteśmy w stanie temu przeciwdziałać w przyszłości?
Sytuacje, w których bank zablokuje nam środki na koncie
Żeby lepiej poznać zasady i sytuacje, w których możemy się przecież znaleźć, najlepiej będzie dokładnie je wyodrębnić i przeanalizować. Skupmy się zatem na poniższych punktach i sytuacjach.
- Długi – cóż, niby oczywista kwestia, ale jednak o niej często zapominamy. Bank może zablokować nam środki gdy nie wywiązujemy się z naszych zobowiązań. Krótko mówiąc – mamy długi i musimy je spłacić. Skoro nie zrobimy tego samodzielnie, zajmie się tym bank. Co ważne – zadłużenie wcale nie musi wiązać się z wielkimi kwotami. Bank może zablokować nasze konto również w przypadku niewielkiego kwotowo zadłużenia.
- Komornik – Może być tak iż Urząd Skarbowy nałożył na ciebie karę w postaci odsetek, albo wydał rozporządzenie administracji by zajęła się kwotą na twoim koncie.Jeśli nie spłacasz tego długo wkracza komornik. Taka sytuacja jest wyjątkowa, bowiem rachunkiem nie zajmuje się bank a instytucja. Bank jedynie wykonuje polecenia organu. Jeśli więc potrzebujesz odblokować takie konto musisz skierować swój wniosek do urzędu lub komornika i oczywiście wyregulować płatności. Po wyregulowaniu płatności i po powiadomieniu banku o tym czynie możemy spodziewać się odblokowania konta.
- Bank blokuje konto przy niewielkim długu – cóż, takie zjawisko mamy nadzieje nie ma miejsca. Oczywiście, relatywne jest podejście mówiące o wielkości długu. pamiętać jednak musimy iż obecnie suma 1575zł jest tzw. kwotą wolną od zajęcia.
- Bank chce prowizji – kolejny absurd. Bank nie może pobierać żadnej prowizji, w momencie wykonywania zlecenia od organu. Jeśli więc będzie żądał od ciebie należnej kwoty za te czynności – wiedz że coś jest nie tak i nie zgadzaj się na takie sytuacje.
- Egzekucja komornicza – czyli sytuacja w której bank zajmuje cały rachunek a nie tylko kwotę odpowiadającą długowi. Nie możesz więc skorzystać z wyżej wymienionej wolnej kwoty. Jest to sytuacja częsta (na szczęście coraz mniej) i bardzo często krytykowana.
Czy bank ma obowiązek powiadamiać cię o blokadzie?
Nie. Bank nie ma obowiązku informowania się o blokadzie. Może być zatem tak iż nastąpi ona bez twojej wcześniej wiedzy, zaskakując się w najmniej oczekiwanym momencie. Jeśli bloga wynika z długu komorniczego, niezapłaconego podatku lub mandatu – poinformować cię ma obowiązek odpowiednia placówka lub organ. Bank jedynie może pomóc ci w dotarciu do informacji, czemu dane konto zostało zablokowane. Jeśli list od organu do ciebie nie dotrze możesz wystosować takie zapytanie. Bank ma obowiązek udzielić ci odpowiedzi w ciągu z reguły 7 dni (bywa jednak iż dłużej).
Jakie są konsekwencje?
Konsekwencje są mniej i bardziej oczywiste. Zablokowane konto uniemożliwia ci opłacenie innych należności, czy dokonania odpowiednich zakupów. Ponadto zostajemy postawieni pod ścianą – musimy zrobić wszystko aby spłacić należności, jeśli nadal chcemy mieć pełny dostęp do konta i zajętych na nim pieniędzy. Co mniej oczywiste – tworzymy sobie negatywny wizerunek w oczach banku. Widząc że popadasz w długi może rozwiązać umowę dotyczącą np. karty kredytowej.
Prawdą jest iż odzyskanie dostępu do zablokowanego konta często wiąże się z długą walką z placówkami. Próba wyjaśnienia sytuacji i czas oczekiwania na zniesienie blokady wydłużą się wraz z ilością papierologii i narastających terminów. Banki mają sporo dni na rozpoczęcie działań w twojej sprawie, dlatego pozostaje ci jedynie uzbroić się w cierpliwość i nie dopuścić więcej do takiej sytuacji.
Brak komentarzy!