Obowiązek odczytu licznika energii nakłada się na poszczególne gospodarstwa domowe, które następnie muszą przekazać dane do swojego sprzedawcy prądu. Dane licznika warto regularnie sprawdzać i kontrolować również ze względów prywatnych – głównie w celu przeanalizowania ponoszonych kosztów i zużywania prądu w stosunku miesięcznym, kwartalnym i rocznym.
Jak poprawnie odczytać licznik prądu, czym właściwie różni się rachunek prognozowany od rzeczywistego i na co zwrócić uwagę podczas odczytywania zebranych danych?
Jak odczytać licznik prądu – najważniejsze informacje
Zanim przystąpisz do odczytania danych parametrów pamiętaj, aby uzyskany wynik podawać w pełnych kilowatogodzinach. Odczyt parametrów uzależniony jest od rodzaju licznika – i tak oto:
- w przypadku licznika indukcyjnego należy podać stan zużycia w kWh, bez ewentualnych zer z przodu miernika licznika.
- w przypadku licznika elektronicznego (lub tzw. inteligentnego) stan licznika określony jest kodem, który pojawia się w górnym, lewym rogu.
Jeśli korzystasz z taryfy całodobowej, miernik wskazuje wyłącznie jedno, całkowite zużycie kWh. Je, podobnie jak w przypadku licznika indukcyjnego, również należy podać w pełnych kilowatogodzinach. W przypadku taryfy dwustrefowych G12 stan licznika podaje się dla obu stref – dziennej i nocnej.
Odczyt licznika – znaczenie kodów
Wspomniane już kody w przypadku licznika elektronicznego dzieli się na trzy, odrębne grupy:
- E lub 1.8.0 lub 1.5.8.0 symbolizuje ogólne zużycie energii,
- EA lub 1.8.1 lub 1.5.8.1 oznacza zużycie energii w strefie dziennej,
- EB lub 1.8.2 lub 1.5.8.2 mówi o zużyciu energii w strefie nocnej i weekendowej.
Typ energii (całkowita, nocna lub dzienna) można sprawdzić poprzez kod wyświetlający się we wspomnianym, górnym lewym rogu ekranu. Aby tego dokonać należy skorzystać z odpowiedniego przycisku na ekranie licznika.
Stan licznika rzeczywisty, a prognozowany?
Bardzo często podczas tworzenia lub czytania umowy z dostawcą prądu spotykamy się ze stwierdzeniem “stanu prognozowanego”.
Rachunek prognozowany jest rodzajem rozliczenia z danym zakładem energetycznym, a faktury wystawione są na podstawie odgórnych ustaleń – np. na podstawie dotychczasowej historii zużycia. Taka analiza powodować może nadpłatę lub niedopłatę, która weryfikowana jest po określonym czasie rozliczeniowym (np. 6 miesięcy).
Rozliczenie rzeczywiste polega na comiesięcznym podawaniu szczegółowych danych zużycia, na podstawie których wystawiana jest faktura.
Na co uważać?
Analizując zarówno stan licznika gazu, jak i stan licznika prądu warto zwrócić uwagę na poprawnie działające urządzenie. Anomalie i awarie mogą przyczynić się do błędnych odczytów. Jeśli więc zobaczysz:
- uszkodzoną plombę (lub jej całkowity brak),
- wyższe faktury bez konkretnej przyczyny,
- szybkie kręcenie się indukcyjnej tarczy,
- tarczę, która się nie kręci,
- tarczę indukcyjną kręcącą się do tyłu,
- świecącą się diodę awarii,
- szybkie naliczanie kWh
Skontaktuj się ze swoim dostawcą prądu przy pomocy wniosku. Dostawca ma obowiązek odpowiedzieć na to zgłoszenie w przeciągu 14 dni.
Jak przekazać stan licznika?
Sposób przekazywania danych uzależniony jest od dostawcy. Przykładowo więc PGNIG odczyty umożliwia przekazywanie informacji poprzez:
- mBOK/eBOK,
- bezpłatną aplikację mobilną,
- SMS, gdzie podaje się również swój indywidualny numer konta bankowego znajdujący się na wystawionej fakturze,
- Indywidualną infolinię.
Brak komentarzy!