Skip to main content

Minimalna kwota pożyczki

50 PLN

Maksymalna kwota pożyczki

1500 PLN

Odsetki

-

Minimalny wiek

18

Minimalna kwota pożyczki

100 PLN

Maksymalna kwota pożyczki

3000 PLN

Odsetki

-

Minimalny wiek

20

Minimalna kwota pożyczki

300 PLN

Maksymalna kwota pożyczki

20000 PLN

Odsetki

-

Minimalny wiek

18

Minimalna kwota pożyczki

1000 PLN

Maksymalna kwota pożyczki

10000 PLN

Odsetki

-

Minimalny wiek

18

Jak poprawnie złożyć skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)?

alesia kazantceva VWcPlbHglYc unsplash

Otrzymany produkt nie jest zgodny z opisem zawartym na aukcji? Sklep nie chce przyjąć Twojej reklamacji, pomimo tego, że zakupiony sprzęt przyszedł uszkodzony? Wszystkie te sytuacje nagminnie zdarzają się na polskim rynku, naruszając tym samym bezpieczeństwo i komfort konsumentów.

Dlatego też, jako pomoc i wsparcie, stworzono UOKiK, który rocznie obsługuje tysiące spraw, zgłaszanych przez pokrzywdzonych lub niepewnych swoich racji, konsumentów. Jeśli więc w ostatnim czasie zmagasz się ze sklepem lub przedsiębiorcą, który nie wywiązał się z umowy – sięgnij po UOKiK kontakt i zgłoś swój problem.

Co oznacza skrót UOKiK?

Zacznijmy jednak od początku – czyli od wyjaśnienia skrótu UOKiK. W polskiej nomenklaturze określamy nim Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – czyli urząd antymonopolowy, którego zadaniem jest chronić interesy konsumentów, zapewniając im bezpieczeństwo i wsparcie prawne. Na czele tego urzędu stoi Prezes Urzędu Ochrony I konkurencji, klasyfikowany jako centralny organ administracji.

UOKiK co to jest?

Jak już wspomnieliśmy – UOKiK jest Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, obsługującym Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jest więc tym samym centralnym organem administracji rządowej, działającym w naszym kraju, zgodnie z ustawą z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Organizację Urzędu określa statut nadany przez Prezesa Rady Ministrów.

Jego powstanie ma na celu nie tylko ułatwić rozwój konkurencji, ale także – ochraniać podmioty gospodarcze oraz konsumentów, którzy narażeni są na “nieczyste” zagrania.

Co to jest UOKiK i czym się zajmuje?

UOKiK działa nad tym, aby zarówno zbiorowe, jak i indywidualne interesy konsumentów były odpowiednio zabezpieczone i chronione przed nieuczciwymi zagraniami. Dodatkowo – to ta instytucja umożliwia ukaranie przedsiębiorców, którzy łamią polskie prawo, nie wywiązują się ze swoich obowiązków lub naginają przepisy kosztem konsumentów.
I chociaż definicja ta jest niezwykle szeroka – w rzeczywistości UOKiK zajmuje się szeregiem, różnorodnych problemów, które (niestety) nagminnie dotyczą polskich przedsiębiorców.

UOKiK jak złożyć skargę?

Obecny system umożliwia zgłoszenie skargi w czterech, różnych formach:

  • osobiście, w siedzibie Urzędu w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1 lub w delegaturach UOKiK,
  • za pomocą wiadomośc email (uokik@uokik.gov.pl)
  • listownie, za pośrednictwem poczty polskiej,
  • ustnie, również w siedzibie w Warszawie,
  • telefonicznie – w większości przypadków należy jednak uprzedzić taką potrzebę,
  • z wykorzystaniem ePUAP

Złożona skarga powinna docelowo zawierać takie informacje, jak m.in.:

  • wskazanie przedsiębiorcy, na którego składana jest skarga,
  • określenie sytuacji i okoliczności,
  • wskazanie zachowania, które narusza przepisy,
  • informacje o zgłaszającym,
  • wskazanie przepisu ustawy, która została naruszona,
  • ewentualne dowody naruszenia tejże ustawy.

Co ważne – w momencie przesłania skargi do UOKiK nie stajesz się stroną postępowania. Złożyć ją może każdy obywatel, który podejrzewa, iż doszło do naruszenia praw.

UOKiK co można zgłosić?

No dobrze, ale czym właściwie realnie zajmuje się ów Urząd i z jakimi sprawami lub problemami, można się do niego udać?
Docelowo zgłoszone skargi dotyczyć mogą m.in.:

  • wszelkich sytuacji spornych, w których podejrzewasz, że naruszono prawo konsumenta (np. prawo dotyczące reklamacji, zwrotu należności itd.),
  • zbiorowych naruszeń, które godzą w interesy konsumentów,
  • kontrowersyjnych lub nieuczciwych praktyk rynkowych,
  • stosowania niedozwolonych klauzul,
  • naruszeń RODO,
  • ostrzeżeń konsumenckich.

Aby lepiej zrozumieć powyższe zapisy posłużmy się dwoma przykładami.

Wyobraź sobie, że kupujesz przez internet mikser kuchenny. Opłacasz go “z góry”, ale po dostarczeniu przez kuriera, okazuje się, że produkt nie jest kompletny. W związku z brakującymi częściami – odsyłasz produkt i odstępujesz od umowy, oczekując na zwrot należności. Firma, która podesłała popsute urządzenia nie przyjmuje reklamacji i uznaje, że zwrot gotówki Ci nie przysługuje. Pomimo upływu regulaminowych, 14 dni, nie oddaje należności i pozostawia Cię bez informacji i bez nowego sprzętu.

Następnie – wyobraź sobie, że zapisujesz się do newslettera danej firmy. Po kilku godzinach jednak zmieniasz zdanie i chcesz z niego zrezygnować. Firma jednak uniemożliwia wypisania się z księgi danych i tym samym – z wycofania swoich danych osobowych z bazy. Pomimo maili i poszukiwania możliwości złożenia rezygnacji – nadal “obraca” Twoimi danymi, łamiąc przy tym standardowe klauzule.

Obie te sytuacje są poważnymi naruszeniami, które – wbrew pozorom – zdarzają się nadwyraz często. W obu tych przypadkach warto uruchomić UOKiK, który przyjrzy się sprawie bliżej i w razie czego – pomoże Ci w nierozwiązanym dotychczas sporze.

Bibliografia:
[1] Dz.U. z 2021 r. poz. 265
[2] M.P. z 2015 r. poz. 716.

Znajdź najlepszą darmową pożyczkę w Polsce

Brak komentarzy!

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.