Wykonywany w pośpiechu. Źle przepisany numer konta. Błędna kwota. To tylko niektóre powody dla naszego zmartwienia, wynikającego z błędnie wykonanego przelewu bankowego. Chociaż w pierwszych chwilach zaczynamy się obawiać i podejrzewamy, że nie uzyskamy naszych pieniędzy z powrotem, na szczęście, okazuje się, że istnieją pewne rozwiązania. Co ciekawsze, błędnie wykonany przelew zdarza się częściej, niż możemy przypuszczać. Z myślą o tych trudnościach i pomyłkach – stworzyliśmy różne scenariusze oraz wynikające z nich rozwiązania.
Co zrobić gdy podałem złe dane do przelewu?
W danych przelewu mamy na myśli zarówno informacje dotyczące adresata, jak i samego tytułu. Wyobraźmy sobie zatem sytuację, w której płacimy za comiesięczny rachunek. Poprawnie uzupełniamy formularz przelewu w rubryce numeru konta jak i samej, przelewanej kwoty. Problem pojawia się dalej, gdy w tytule podajemy błędną, zeszło miesięczną fakturę.
Taka sytuacja zdarza się najczęściej i nie wpływa bezpośrednio na termin realizacji przelewu. Oznacza to, iż kwota zostanie zaksięgowana na konto w sposób prawidłowy, a ewentualne błędy skoryguje adresat we własnym zakresie. Prowadzona dokumentacja będzie potrzebowała co najwyżej wewnętrznego wyjaśnienia.
Co jeśli wpisałem błędny numer rachunku bankowego?
Pod mianem zły mamy na myśli dwie sytuacje: pierwsza, w której błąd wynika z nie wpisania wszystkich numerów. Druga – gdy konto bankowe jest zupełnie niezgodne z adresatem.
W pierwszym przypadku błąd nie jest szkodliwy. Gdy zamiast docelowych, 26 cyfr, wpiszemy mniejszą liczbę znaków, system wychwyci nasz błąd w trybie natychmiastowym. W zależności od banku nadawcy – informacja pojawi się na ostatnim etapie lub bezpośrednio po uczynionej pomyłce. Tak czy inaczej, nie ma fizycznych szans, by taki przelew został wykonany. W takiej sytuacji wystarczy korekta na numer właściwy.
W drugim wypadku problem okazuje się być większy, bowiem należy poczynić pewne kroki naprawcze, które wyjaśniłyby tą pomyłkę. Rozwiązaniem jest kontakt z naszym bankiem, w którym poinformujemy o zaistniałej pomyłce. Placówka tym samym staje się niejako łącznikiem, który kontaktuje się z odbiorcą, w celu wyjaśnienia sytuacji i w rezultacie – w celu zwrócenia wysłanej sumy. Tymi działaniami zajmuje się bank, a my jesteśmy niejako wykluczeni z całego procesu. Dzieje się tak z potrzeby przestrzegania prawa, odnośnie zachowania poufności danych osobowych. Jeśli przelew, który zrobiliśmy jest przelewem tradycyjnym, nie ma możliwości cofnięcia poczynionych kroków. Brak anulowania zlecenia to niewątpliwy minus dokonywania takich płatności bankowych.
Co jeśli przypadkowy adresat nie chce zwrócić naszej należności?
W takiej sytuacji należy poczynić kroki prawne, powołując się na art. 405 Kodeksu Cywilnego. Co więcej, jako osoba stratna, mamy prawo ustalić termin zwrotu pieniędzy, a po przekroczeniu tej daty możemy oczekiwać odsetek. W całej procedurze nadal uczestniczy bank. Ciekawym aspektem jest, że niektóre banki życzą sobie uiszczenia dodatkowej opłaty za nadzorowanie i kontrolowanie procesu zwrotu.
Co zrobić, gdy wpisałem błędną kwotę przelewu?
Jeśli przelew wykonywany jest do kogoś bliskiego, wystarczy uregulować kwotę drugim przelewem lub poprosić o zwrot nadpłaty. Gdy jednak problem dotyczy płatności za zakupy online, musimy liczyć się z dłuższą realizacją naszego zamówienia. W takiej sytuacji jesteśmy zobligowani do złożenia korekty i do bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Najczęściej taka sytuacja kończy się prośbą o dopłacenie danej sumy w następnym przelewie. W przypadku spłaty należności (np. raty pożyczki) musimy liczyć się z naliczonymi, dodatkowymi odsetkami, wynikającymi z nieterminowej spłaty.
Brak komentarzy!