
Faktura jest podstawowym dokumentem, potwierdzającym sprzedaż i transakcję, dokonywaną pomiędzy dwoma, zainteresowanymi stronami. Obecna technologia pozwala na jej wystawienie w formie elektronicznej i papierowej, a jej staranne archiwizowanie i wystawienie leży w obowiązku podatkowym.
Obecnie wyróżnia się kilkanaście różnych faktur, które różnią się między sobą specyfikacją oraz przeznaczeniem. Wybraliśmy kilka najpopularniejszych, aby dokładnie przedstawić te różnice, odpowiadając na pytania: co powinna zawierać faktura oraz jakie dane do faktury świadczą o jej wiarygodności.
Co musi zawierać faktura tradycyjna?
Pierwsza, standardowa faktura, potwierdza sprzedaż towaru lub usługi i wystawiana jest do 15 dni od końca miesiąca, w którym tą usługę zrealizowano. Najczęściej wybiera się ją w przypadku:
- sprzedaży oraz dostarczania towarów czy usług
- sprzedaży wysyłkowej
- w przypadku otrzymania całości lub części należności przed dokonaniem powyższych czynności,
Większość z nas obcowała z klasyczną fakturą, kupując np. produkty biurowe dla swojej firmy. W ramach przypomnienia więc wyszczególniamy najważniejsze elementy faktury standardowej:
Poprawnie wystawiona faktura powinna zawierać:
- datę wystawienia dokumentu,
- serię – jest to numer przyznawany samodzielnie przez daną firmę,
- imiona i nazwiska/ nazwy podatnika i nabywcy oraz ich adresy kontaktowe
- numer NIP nabywcy i numer NIP podatnika
- datę dokonania lub zakończenia dostawy i datę otrzymania zapłaty,
- opis towaru lub usługi, a także zakres wykonanej usługi,
- cena jednostkowa (tzw. netto),
- jeśli występują – kwotę zniżek
- wartość dostarczonych towarów(netto),
- stawkę podatku,
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto( uwaga – ważne, aby znajdował się podział na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku)
- kwotę należności ogółem (tzw. brutto)
Co musi zawierać pro-forma?
Jest to niezwykle specyficzny rodzaj faktury, który nie powoduje konsekwencji podatkowych oraz nie wykazywany jest w KPiR i rejestrach VAT. Jej celem jest poinformować klienta o cenie towaru, stanowiąc jednocześnie za pomoc w stworzeniu finalnego, końcowego dokumentu. Co ważne – pro forma nie zwalnia podatnika z obowiązku wystawiania ostatecznej, finalnej faktury, zgodnej z informacjami podanymi powyżej. Dane w fakturze pro są identyczne jak te, podawane w fakturze standardowej.
Co musi zawierać faktura korygująca?
Jak sama nazwa wskazuje – faktura korygująca wystawiana jest w przypadku popełnienia błędu oraz konieczności naniesienia zmian. Jednym z najczęstszych przyczyn jej wystawienia jest m.in:
- konieczność udzielenia opustów i obniżek cen,
- konieczność dokonania zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- podwyższanie cen
Dokładne wyszczególnienie powyższych sytuacji określa art. 106j ust. 1 ustawy o VAT.
W poprawnie wystawionej fakturze korygującej powinno znajdować się:
- wyraźne zaznaczone określenie – “faktura korygująca”/ “korekta”,
- nowy numer oraz datę jej wystawienia,
- dane zawarte na fakturze pierwotnej
- przyczynę wystawionej korekty
- pozostałe dane, identyczne jak w przypadku faktury tradycyjnej
Co musi zawierać faktura uproszczona?
Jeśli kwota należności nie przekracza 450 zł, przedsiębiorca może wystawić tzw. fakturę uproszczoną. Jej forma – jak sama nazwa wskazuje – jest nieco krótsza, zawierając tylko takie elementy jak:
- data jej wystawienia,
- numer pozwalający zdefiniować fakturę na tle innych
- numer NIP obu stron
- datę zakończenia usługi
- nazwę usługi
- kwotę brutto i kwotę netto
Oprócz powyższych faktur wymienia się także: fakturę końcową, fakturę VAT marża, fakturę VAT RR, fakturę małego podatnika (tzw. MP).
Brak komentarzy!