Decyzja o podjęciu i założeniu pierwszej działalności gospodarczej jest jedną z bardziej ekscytujących i trudniejszych decyzji w naszych życiu zawodowym. Przed dokonaniem tego aspektu analizujemy wszystkie potrzebne formalności, sprawdzając czy znamy i potrafimy je wszystkie wdrożyć. Prawda jest taka iż centralna ewidencja działalności gospodarczej jest jednym z najważniejszych działań, których musimy się na tą chwilę podjąć. Jest to rodzaj księgi, zbierającej ewidencję od wszystkich przedsiębiorców lub osób fizycznych na terenie naszego kraju. W tym też momencie pewnie zadajesz sobie pytanie: jak taki wpis stworzyć i czy centralna ewidencja i informacja o działalności gospodarczej wymaga jakiś specjalnych działań? Już śpieszymy z odpowiedzią.
Jak już wspomnieliśmy, jest to rodzaj rejestru, którego zadaniem gromadzenie danych na temat osób fizycznych. Rejestr został wprowadzony w lipcu 2011 roku i jest ściśle wzorowany na Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego. Mając na uwadze trudności związane z elementami biurowymi, została wprowadzona możliwość rejestrowania przez telefon, a więc w sposób maksymalnie zdalny. Jest to niezwykle wygodny i najczęściej wymiany sposób – warto jednak dodać, że nie jest sposobem jedynym.
Sposoby rejestracji
- Po pierwsze, w formie elektronicznego zapisu, przy użyciu znajdującego się na stronie formularza. Potwierdzenie składane jest mailowo, umożliwiając tym samym złożenie podpisu elektronicznego
- Dostarczenie dokumentów do Urzędu
- Wysyłka dokumentów za pomocą standardowej drogi poczty polskiej. Zaleca się używanie do tego celu listu poleconego, z jednoczesnym wskazaniem poświadczenia notariusza o autentycznie złożonym podpisie na dokumencie.
Gdy dokumenty z powyższych sposobów zostaną dostarczone do Urzędu Gminy, odbywana jest automatyczna rejestracja, która jest równoważna z założeniem działalności gospodarczej w systemie. Wnioskodawca zawsze otrzymuje potwierdzenie, świadczące o zakończonym procesie rejestrowania.
Czy możliwa jest odmowa?
Tak. Sytuacja uzyskania odmowy jest możliwa, co oczywiście również zostanie przekazane osobie składającej wniosek. Do decyzji można się odwołać, za pomocą formatki składanej w samorządowym kolegium odwoławczym.
Co będzie ci niezbędne przy składanym wniosku?
Odmowa jest elementem nieprzyjemnym i zaskakującym, wynikającym często z niezłożonych wszystkich, niezbędnych danych. Wśród nich wyróżniamy m.in:
- konieczność podania danych osobowych – w tym imienia, nazwiska, daty, miejsca urodzenia i pesel
- numeru identyfikacyjnego, NIP
- co oczywiste, takie elementy jak nazwa firmy, REGON
- wszelkie dane dotyczące obywatelstwa
- adresy obowiązujące składającego wniosek – czyli zarówno adresy zamieszkania jak i zameldowania
Ponadto, coraz częściej prosi się o informację dotyczącą historii poprzednich działalności gospodarczych.
Ile trwa weryfikacja?
Weryfikacja przebiega automatycznie, w sposób natychmiastowy. Po spełnieniu wszystkich warunków wydawane jest zaświadczenie w sposób natychmiastowy, a o decyzji poczytać możemy min. w BIP lub na stronie internetowej CEIDK.
Jaki jest cel prowadzenia powyższej ewidencji?
Wbrew pozorom, prowadzenie takiego spisu, związane jest z szeregiem argumentów. Wśród nich wyróżnić należy możliwość dostarczenia darmowych informacji na temat podmiotów oraz działalności gospodarczej. Ponadto, w ten sposób mamy do czynienia z weryfikacją jasną i rzetelną. Z kolei, zapoznanie się z informacjami dotyczącymi danego przedsiębiorstwa, daje nam możliwości zrozumienia i poznania jego obszaru działania, jak i samego założyciela. W tym elemencie mowa też o spełnianiu oczekiwań obywateli oraz kontrolowaniu informacji na temat danych przedsiębiorstw. Do 2011 roku, czyli zanim wprowadzony został ów system, nie prowadzono jednej, głównej ewidencji, a spisywaniem zajmowała się gmina. Nie trudno się więc domyślić, iż dane te związane były z niską wiarygodnością i brakiem rzetelnej weryfikacji. Krótko więc mówiąc – spis mógł zawierać nieprawdziwe lub mylące wręcz dane. Usprawnienie tego systemu i możliwość rejestrowania na trzy sposoby przyniosła więc wiele korzyści logicznych, a także nałożyła obowiązek, który weryfikowany i sprawdzany jest skrupulatnie pod względem poprawności.
Brak komentarzy!